Opis sprawy/zadania
W myśl Art. 32. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2010 Nr 102 poz. 651 z późn. zm.) nieruchomość gruntowa oddana w użytkowanie wieczyste może być sprzedana wyłącznie użytkownikowi wieczystemu. Z dniem zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości z mocy prawa wygasa uprzednio ustanowione prawo użytkowania wieczystego.
Zgodnie z procedurą wynikającą z ww. przepisów organ prowadzący postępowanie musi zebrać niezbędne dokumenty oraz przeprowadzić wymagane prawem czynności.
Art.35 ustawy o gospodarce nieruchomościami zobowiązuje organ prowadzący postępowanie do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę. Wykaz ten wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a ponadto informację o wywieszeniu tego wykazu podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Wykaz ten, powinien zawierać:
• oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz katastru nieruchomości,
• powierzchnię nieruchomości,
• opis nieruchomości,
• przeznaczenie nieruchomości w planie miejscowym i sposób jej zagospodarowania,
• cenę nieruchomości,
• informacje o przeznaczeniu do sprzedaży,
• przygotowanie wykazu, o którym mowa wyżej, wymaga zebrania potrzebnych informacji oraz ustalenia wartości nieruchomości i wysokości opłaty z tytułu nabycia prawa własności.
Wartość nieruchomości określają rzeczoznawcy majątkowi. Koszty wykonania operatu szacunkowego obciążają wnioskodawcę, przy czym organ prowadzący wyłania wykonawcę.
Kogo dotyczy
Z wnioskiem o nabycie prawa własności mogą wystąpić wieczyści użytkownicy.
Wymagane dokumenty
Wniosek wieczystego użytkownika
1. Wyciąg z operatu ewidencji gruntów dot. nieruchomości.
2. Wyciąg z ksiąg wieczystych.
Termin załatwienia sprawy
Wnioski załatwiane są w terminie dwóch miesięcy.
Do ww. terminów nie wlicza się terminów przewidzianych dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Sprawy załatwia się poprzez zawarcie aktu notarialnego.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /tekst jednolity Dz.U. nr 261 poz. 2603 z 2004 r. z późn. zm./
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje odwołanie.
1. Wyciąg z operatu ewidencji gruntów dot. nieruchomości.
2. Wyciąg z ksiąg wieczystych.
Termin załatwienia sprawy
Wnioski załatwiane są w terminie dwóch miesięcy.
Do ww. terminów nie wlicza się terminów przewidzianych dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Sprawy załatwia się poprzez zawarcie aktu notarialnego.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /tekst jednolity Dz.U. nr 261 poz. 2603 z 2004 r. z późn. zm./
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje odwołanie.