USTANAWIANIE SPOŁECZNYCH OPIEKUNÓW ZABYTKÓW
Opis sprawy/zadania:
Społeczny opiekun zabytków współdziała z wojewódzkim konserwatorem zabytków i starostą w sprawach ochrony zabytków i opieki nad tymi zabytkami, podejmuje działania związane z zachowaniem wartości zabytków i utrzymaniem ich w jak najlepszym stanie oraz upowszechnia wiedzę o zabytkach.
Procedura uzyskania uprawnień społecznego opiekuna zabytków:
- Kandydat na społecznego opiekuna zabytków zgłasza na piśmie Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków wolę pełnienia tej funkcji.
- Po pozytywnej weryfikacji kandydata, Wojewódzki Konserwator Zabytków wnioskuje do Starosty Opoczyńskiego o ustanowienie Społecznego Opiekuna Zabytków.
- Starosta ustanawia Społecznego Opiekuna Zabytków, wydając:
• osobie fizycznej – legitymację społecznego opiekuna zabytków,
• osobie prawnej lub innej jednostce organizacyjnej – zaświadczenie.
- Osoba fizyczna, po wpisaniu na listę społecznych opiekunów zabytków prowadzoną przez Starostę, zobowiązana jest do dostarczyć fotografię, która umieszczona zostanie w legitymacji.
Kogo dotyczy:
1. Społecznym opiekunem zabytków może być osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie była karana za przestępstwa popełnione umyślnie oraz posiada wiedzę w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
2. Zadania społecznego opiekuna zabytków może wykonywać również osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.
Wymagane dokumenty:
Zainteresowani zgłaszają pisemnie do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wolę ubiegania się o uprawnienia społecznego opiekuna zabytków.
Osoba fizyczna do zgłoszenia dołącza następujące dokumenty:
1. Oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych.
2. Oświadczenie o niekaralności za przestępstwa popełnione umyślnie.
3. Oświadczenie o posiadaniu wiedzy w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami wraz z potwierdzoną za zgodność z oryginałem, kopią dyplomu uczelni lub zaświadczenia potwierdzającego ukończenie kursu.
Osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej w zgło-szeniu uwzględnia następujące informacje:
- dane ubiegającego się o uprawnienia (nazwa i adres) oraz dane osoby, która będzie koordynowała sprawowanie opieki,
- zakres zainteresowań tj. wskazanie zabytku lub grupy zabytków do opieki (zabytek nieruchomy np. kościół, dwór, park lub zabytek ruchomy np. nagrobek na cmentarzu),
- sposób sprawowania opieki nad zabytkiem.
Opłaty:
brak
Jednostka/osoba odpowiedzialna:
Wydział Oświaty i Funduszy Unijnych Starostwa Powiatowego w Opocznie, ul. Rolna 6,
II piętro, pokój 205, podinspektor Elżbieta Kossowska–Majkut, tel. (044) 736 15 51 wew. 27
e_mail: e.kossowska@opocznopowiat.pl
godziny pracy: pn, śr, cz, pt: 7.30 - 15.30, wt: 7.30 – 17.00
Miejsce składania dokumentów:
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Łodzi Delegatura w Piotrkowie Trybunalskim,
97-300 Piotrków Tryb., ul. Farna 8, tel. 44 / 647 62 79, kierownik delegatury: Z. Błaszczyk
Termin załatwienia sprawy:
Sprawy nie wymagające postępowania wyjaśniającego załatwia się niezwłocznie.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.)
Tryb odwoławczy:
Brak